Program 2019

NA WSZYSTKIE KONCERTY I SPEKTAKLE WSTĘP WOLNY

Prowadzenie koncertów – Piotr Matwiejczuk, Program 2 Polskiego Radia

niedziela, 25 sierpnia

godz. 18:00

Kościół Ewangelicki, ul. Paderewskiego 10

 

Olga Šroubková

Program koncertu:

I. J.S. Bach Sonata Nr. 2 a-moll

Grave-Fuga -Andante-Allegro

II. G.P. Telemann  Fantazja nr.1 B-Dur

Largo-Allegro-Grave-Si replica l’allegro

przerwa dla prowadzącego 

III. J.S.Bach Sonata Nr. 1 g-moll

Adagio-Fuga -Siciliano-Presto

IV. E.Isaye    Sonata Nr 1 op.27

I. Grave II. Fugato III. Allegro poco scherzoso IV. Finale con brio

 

godz. 20:30

Kościół p.w. św. Jana Chrzciciela, ul Chrobrego 28

 Capella Savaria

G. P. Telemann „Tafelmusik” – suity orkiestrowe

Tafelmusik I: uwertura – suita e-moll, TWV 55:e1

1. Ouverture: Lentement-Vite

2. Rejouissance

3. Rondeau

4. Lourée

5. Passepied

6. Air un peu vivement

7. Gigue

Tafelmusik III: uwertura – suita – uwertura b-dur, TWV 55:B1

1. Ouverture. Lentement, Presto

2. Bergerie. Un peu vivement

3. Allégresse. Vite

4. Postillons

5. Flaterie

6. Badinage. Très vite

7. Menuet

przerwa

Tafelmusik II: uwertura – suita d-dur, TWV 55:D1

1. Ouverture. Lentement – Vite – Lentement

Air 1. Tempo giusto

Air 2. Vivace

Air 3. Presto

Air 4. Allegro

 

poniedziałek, 26 sierpnia

godz. 18:00

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

 

Kwadrofonik i Adam Strug „Requiem ludowe”

„Requiem Ludowe“ to skomponowana współcześnie muzyczna forma żałobna, zanurzona w tradycji pieśni mazowieckich i oparta na tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku.

„Requiem Ludowe“  to nie tylko harmonijna konstrukcja oparta na przepięknie zaaranżowanych melodiach tradycyjnych – to także przejmujące rozważania o kolejnych etapach wędrówki duszy po śmierci. Temat umierania przeraża i fascynuje jednocześnie. I właśnie potęgowaniu tych uczuć służy warstwa muzyczna Requiem Ludowego, operująca napięciami z pogranicza minimal music i wirtuozerskiej improwizacji.

słowa: tradycyjne

W składzie:

Adam Strug – śpiew

Emilia Sitarz – fortepian

Bartek Wąsik – fortepian

Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne

Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne

Program koncertu:

Preludium (Żegnam Cię Mój Świecie Wesoły…)

I. Śmierć

Czemu Tak Rychło, Panie

Alfabet

Powiem Prawdę Świecie Tobie

Interludium (Żegnam Was Mitry i Korony…)

II. Wędrówka

Piekło

Czyściec

Niebo (Na Smętarzu Mieszkać Będę)

Postludium (Żegnam Was Wszystkie Elementa…)

III. Wieczność / Eternity

 

godz. 20:30

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Lukas Geniušas

Program koncertu:

I. Fryderyk Chopin – 4 mazurki:

Op.63 nr 1 H-dur & nr 2 f-moll

Op.30 nr 4 C-dur

Op.17 nr 1 B-dur

II. Fryderyk Chopin – III Sonatafortepianowa h-mollop. 58

przerwa

III. Piotr Czajkowski – Dumka op. 59

IV. Leonid Desyatnikov –  12 preludiów

 

wtorek, 27 sierpnia

godz. 18:00

Miejski Ośrodek Kultury, ul. Chrobrego 3a

Mateusz Małecki

„Polskie odkrycia we Włoszech – XVII wiek”

Anna Wieczorek – skrzypce barokowe

Mateusz Małecki- skrzypce barokowe

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa

Ewa Mrowca – klawesyn

Program koncertu:

I. Gioseffo Maria Placuzzi (aktywny 1667-1685)(Suonate à duoi, à trè, à quattro, à cinque, & otto Instromenti op. 1. (1667) PRAWYKONANIE – Sonata Prima a 2 Adagio – Grave – Vivace – Prestissimo

II. Marco Uccelini (1603-1680) Sonata Quinta op. 5

III. Giovanni Antonio Pandolfi (1621-po 1687) Sonata sesta op 4

IV. Giovanni BattistaVitali (1632-1692) Partite sopra diverse Sonate per il Violone -Toccata -Ruggiero per la lettera B 3:00

Giuseppe Maria Jacchini (1676–1727) – Sonata (op. 3 nr 10) a Violoncello Solo col Basso (C-dur)

V. Bernardo Storace (c. 1637-1707) Ciaccona

VI. Gioseffo Maria Placuzzi Suonate à duoi, à trè, à quattro, à cinque, & otto Instromenti op. 1. (1667) PRAWYKONANIE – Sonata Sesta a 3 – due Violini & Basso Adagio – Allegro – Grave- Vivace

VII. Giovanni Antonio Leoni (1600-1652) Sonata XV op 3

VIII. Domenico Gabrielli (1651 lub 1659-1690) – Ricercar 2 per il Violoncello (d-moll)

IX. Dario Castello (1590-1658) Sonata Prima

X. Tarquinio Merula (1595-1665) Chaccona a due violini e basso

 

godz. 20:30

Miejski Ośrodek Kultury, ul. Chrobrego 3a

Agata Zubel & Cellonet

dyr. Andrzej Bauer

Program koncertu:

I. Richard Wagner – Wesendonck Lieder
– Träume – Im Treibhaus

II. Gustav Mahler (sł. Friedrich Rückert)
– Oft denk’ ich sie sind nur ausgegangen!- Liebst du um Schönheit- Nun seh’ ich wohl warum so dunkle Flammen- Ich bin der Welt abhanden gekommen

III. Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras No. 1
– Introdução (Embolada)- Prelúdio (Modinha)- Fuga (Conversa) (Conversation)

Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras No. 5
– Ária (Cantilena)- Dança (Martelo)

IV. Manuel de Falla – Siete canciones populares españolas
– El paño moruno- Seguidilla murciana- Asturiana- Jota- Naña- Canción- Polo

środa, 28 sierpnia

godz. 20:00

Kościół p.w. św. Krzyża, Pl. Metziga 19

Tiburtina Ensemble

Hildegarda von Bingen „Ego Sum Homo”

I.  Sequentia O, Jerusalem, Aurea Civitas

II.  Antiphone O, Tu  Illustrata

III.  Kyrie, Eleison

IV. Antiphona O, Quam Mirabilis Est

V. Conductus Praemii Dilatio (instrumental)

VI. Hymnus Cum Vox Sanguinis

VII. Antiphona O, Spectabiles Viri

VIII. Antiphona Nunc Gaudeant

IX. Conducts Flos In Monte Cernitur

X. Anthopona O, Beata Infania

XI. Responsorium Ave, Maria

XII. Antiphona Caritas Abundat (intrumental)

XIII. Conductus Deus Misertus Hominis

XIV.  Ordo Virtutum: Virtutues – O, Deus, Quis Es Tu?

XV. Psalmus 8 Domine, Dominus Noster

 

godz. 22:00 

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Anton Batagov „Selected Letters of Sergei Rachmaninoff”

I.  At the Grave of Sergei Rachmaninoff (Kensico Cemetery, Valhalla, NY)
II. Letter from Sergei Rachmaninoff to Simeon ten Holt
III. Letter from Sergei Rachmaninoff to Peter Gabriel
IV. Letter from Sergei Rachmaninoff to Arvo Pärt
V. Letter from Sergei Rachmaninoff to Ludovico Einaudi
VI. Letter from Sergei Rachmaninoff to Philip Glass
VII. Letter from Sergei Rachmaninoff to Wim Mertens and Niccolo Paganini
VIII. Letter from Sergei Rachmaninoff to Brian Eno
IX. Letter from Sergei Rachmaninoff to Vladimir Martynov
X. At the Grave of Sergei Rachmaninoff. Postlude

 

czwartek, 29 sierpnia

godz. 19:00

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Teatr Akt „Kwiaty zła” wg. poezji Baudelaire’a

Poezja Charlesa Baudelaire’a, głównie zbiór Kwiaty zła, wzbogacona o teatralne środki wyrazu i ekspresji artystycznej jest próbą ukazania piękna w rzeczach, które na pierwszy rzut oka piękne nie są. Wizje spektaklu odzwierciedlają poszukiwania sensu sztuki, roli artysty w odkrywaniu sacrum, odkrywanie absolutnego piękna w świecie „spleenu i ideału” poety.  Spektakl jest połączeniem teatru plastycznego i  teatru ruchu. Punktem wyjścia spektaklu jest zdarzenie u schyłku życia Charlesa Baudelaire’a, kiedy w marcu 1866 roku upada w kościele Saint-Loup w Namur w Belgii. Następstwem tego wypadku jest częściowy paraliż i niewyraźna mowa z zachowaniem jasności umysłu. Ta egzystencja ciągnie się jeszcze rok w zakładzie leczniczym w Paryżu. Rok z życia Baudelaire’a to cierpienie, na które można spojrzeć przez pryzmat twórczości; „Cierpi Pan to prawda; ale kto wie, czy to cierpienie nie stworzy pańskiej wielkości i czy nie jest Panu równie potrzebne, jak innym-szczęście” – wypowiedź Madame Cosmelly z noweli Panna Fanfarlo.

Kreacja zespołowa Teatru Akt

Występują: Agnieszka Musiałowicz, Marta Suzin, Marek Kowalski, Tomasz Musiałowicz, Janusz Porębski, Krzysztof Skarżyński

Kompozycja muzyki: Robert Jędrzejewski

 

Godz. 21:00

Nowy Rynek

Teatr Snów „Remus”

Opowieść o samotności niepozornego, a bogatego duchem człowieka, który nie godzi się z zastanym i podejmuje walkę o zmiany w najbliższym otoczeniu. Należy realizować ideały, walczyć w imię Dobra z silniejszymi, a czasowe niepowodzenie nie oznacza ostatecznej klęski. Remus dowiaduje się, że jest z rodu mitycznych Stolemów i ma do wypełnienia ważną misję + wybawić zapadły zamek czyli obudzić tożsamość kulturową Kaszubów. Próbuje realizować ją na swoją miarę, jeżdżąc po jarmarkach i sprzedając polskie książki i drobiazgi niezbędne w domu. Jest uparty ale nie pozbawiony ludzkich słabości. W kluczowym momencie nie wystarcza mu odwagi i wiary, by misję ostatecznie wypełnić. Choć ponosi porażkę przekazuje tę ideę następcom.

Scenariusz spektaklu powstał na motywach powieści Aleksandra Majkowskiego „Życie i przygody Remusa”

Scenariusz, reżyseria i scenografia : Zdzisław Górski

Projekty kostiumów: Maciej Wojcieszkiewicz

Wykonanie Kostiumów: Anna Kozaryna i Krystyna Bienias

Wykonanie rzeźb: Waldemar Faryno

Muzyka: collage

 

piątek, 30 sierpnia

Godz. 20:00

Kościół p.w. św. Krzyża, Pl. Metziga 19

Capella 1547 Kameralnie

Dominika Małecka – skrzypce barokowe

Krzysztof Firlus – viola da gamba

Anna Firlus – klawesyn

Jan Sebastian Bach (1685-1750) Sonaty skrzypcowe i gambowe.

1. Sonata g-moll BWV 1029, na viola da gambę i klawesyn

I. Vivace
II. Adagio
III. Allegro

2. Sonata c-moll BWV 1024, na skrzypce i klawesyn

I. Adagio
II. Presto
III. Affetuoso
IV. Vivace

3. Toccata BWV 912 na klawesyn solo

4. Sonata G-dur BWV 1027, na viola da gambę i klawesyn

I. Adagio
II. Allegro ma non tanto
III. Andante
IV. Allegro moderato

5. Sonata e-moll BWV 1023, na skrzypce i basso continuo

I. [Toccata] II. Adagio ma non tanto
III. Allemande
IV. Gigue

 

Godz. 22:00

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Hanna Śleszyńska, Bartosz Bandura

„Zaśpiewać Brechta”

dyr. Agnieszka Nagórka

reż. Paweł Pochwała

Bertolt Brecht (1898 – 1956) był buntownikiem. Nie umiał i nie chciał zaakceptować otaczającego go świata, który zmierzał ku zagładzie. Ale był też geniuszem teatru. Miał pomysły, które szokowały współczesnych mu twórców teatru i widzów. Całe swoje teatralne życie walczył z tzw. iluzją sceny, burzył umowną „czwartą ścianę” pomiędzy sceną a widownią, główną zasadę XIX-wiecznego teatru mieszczańskiego.

Szanował widzów, takich, jakich miał, berlińskich robotników lat 20-tych, kiedy był dramaturgiem i reżyserem Deutsches Theater (1924 – 26)  i później, kiedy w komunistycznym Berlinie zakładał Berliner Ensemble (1949), do dziś jedną z najważniejszych scen Europy. Żądał, by podczas spektakli nie wyciemniać sali: wszyscy powinni mieć świadomość tego, co się dzieje i gdzie się znajdują. Snobizmowi na chodzenie do teatru – „świątyni sztuki” , chciał przeciwstawić snobizm na „teatr – stadion”, gdzie publiczność pali, pije, a także głośno kibicuje swoim faworytom, na gorąco oceniając ich technikę… postawy i argumenty.

Bertolt Brecht…  ożywia sztukę teatru do dziś. My – z pomocą wielkiej muzyki Kurta Weilla (1900 – 1950) spróbujemy znaleźć muzyczny i aktorski kształt dla dzieła Brechta w spektaklu podczas festiwalu Leszno Barok Plus.

sobota, 31 sierpnia

godz. 18:00

Miejski Ośrodek Kultury, ul. Chrobrego 3a

Amadeus – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia

Program koncertu:

Piotr Moss – „Variations sur un thème de Mozart”

Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento D-dur, KV 136

Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur, KV 138

Wolfgang Amadeus Mozart – Serenada G-dur, KV 525 Eine kleine Nachtmusik

 

godz. 20:30

Miejski Ośrodek Kultury, ul. Chrobrego 3a

G. B. Pergolesi „La serva padrona”

reż. Bartosz Bandura

Capella 1547, soliści

wystąpią:

Serpina -Ingrida Gapova
Uberto –  Dawid Biwo
Vespone – Bartosz Bandura
Capella 1547, dyr. Dominika Małecka 

niedziela, 1 września

godz. 18:00

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Radosław Kamieniarz, Bartłomiej Ostapczuk         

Warszawskie Centrum Pantomimy 

Ch. W. Gluck „Don Juan” – pantomima

 

godz. 20:30

Teatr Miejski, ul. Narutowicza 69

Julia Sawicka, Michał Sławecki, Nikola Kołodziejczyk

Projekt „Haendel XXI”

Projekt „Haendel na jazzowo” skupia wybitnych muzyków z Polski jak i z zagranicy, wywodzących się z różnych stylów muzycznych. To zderzenie świata opery, świata muzyki jazzowej, a także świata muzyki ludowej. Ma być to swoistego rodzaju odwołanie do twórczości Haendla, który sam dokonywał syntezy wielu gatunków. Partie wokalne w projekcie wykonują Julia Sawicka, polska wokalistka jazzowa oraz Michał Sławecki, polski kontratenor. Dobór utworów muzycznych ma na celu funkcję ilustracyjną „opowieści miłosnej” przedstawionej poprzez zróżnicowane, następujące po sobie arie z różnych oper Haendla. W programie będzie można usłyszeć najsłynniejsze, a także nieznane arie oraz duety G.F. Haendla w kompletnie nowych, często zaskakujących aranżacjach wykonanych przez Nikolę Kołodziejczyka – polskiego kompozytora , aranżera, pianistę, dyrygenta. Radykalnie zmieniona instrumentacja brak orkiestry smyczkowej, a cała warstwa muzyczna zapisana na kwartet klarnetowy, 4 flety, harfę, hang drumy, instrumenty ludowe. Ciekawe spojrzenie, nowa kreacja utworów Haendla nadana przez kierownika muzycznego projektu Nikolę, pozwala na nowo odkryć muzykę mistrza baroku. Siłą projektu jest połączenie wielu stylów muzycznych klasyka-jazz-muzyka ludowa, a także realizacja przez wybitnych artystów.

Program koncertu:

1. G.F.Haendel „Pena Tiranna”  Amadigi di Gaula, (HWV 11)

2. G.F.Haendel „Cara Sposa”  Rinaldo, (HWV 7)

3.G.F.Haendel „Son nata a lagrimar” Giulio Cesare in Egitto, (HWV 17)

4. G.F.Haendel „Scherzano sul tuo volto” Rinaldo, (HWV 7)